نماد رنگ و حس آمیزی آن در تصویرسازی های اخوان ثالث
نویسندگان
چکیده
یکی از زمینههایی که در آثار ادبی به ویژه شعر از ارزش پایگاهی شایسته برخوردار است و آفرینشهای ادبی بر پایهی آن پدید می آیند حس آمیزی و تخیل با رنگ در تصاویر شعری است «رنگ»، به عنوان برجستهترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجَه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. و یکی از عناصری است که کارکرد بسیار برجسته و در همه زمانها و نزد همهی ملتها جایگاهی درخور و شایسته دارد، در هر فرهنگی برخی از رنگها گویای نگرشها و بازگوکننده احساسها و عواطف و آرزوهای درونی مردمان است، نمود این مسأله را در رنگ پرچم ها و نشانههای ملی هر کشور میتوان یافت و امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروز خلاقیتهای هنری و بهرهوری محسوب می شود. رنگ مایهی آرامش و هستهی آرایش جهان است. شاعران نیز در سرودههای خویش، عاطفه و احساس خود را با رنگ به تصویر میکشند و برجستهترین جنبهی تصویر در شعر عنصر رنگ است پیوندی که شاعر در میان اشیاء و پدیدههای پیرامون پدید میآورد یا به کشف آنها دست میزند گاه بر پایهی رنگ است.
منابع مشابه
اخوان؛ نماد امید در نمود یاس سیاسی (بررسی نمادگرایی در اشعار اجتماعی ـ سیاسی اخوان ثالث)
کودتای 28 مرداد 1332 از جمله حوادثی است که بر افکار و عمق احساسات عمومی ایرانیان تأثیر گذاشته و درونمایهای از احساسات نومیدانه، سرخوردگی و دلمردگی را به ارمغان آورد که گرمای مرداد را به سردی زمستانی بیروح مبدل کرد. در این برهه از زمان که داستان، نقاشی و هنرهای دیگر در بازتاب واقعیتهای اجتماعی، هنوز چندان جدی گرفته نمیشدند، شعر به مثابه پرچمدار هنر و فرهنگ چونان آیینهای که توان بازتاب بسی...
متن کاملحس آمیزی در نهجالبلاغه
آرایه حس آمیزی که در حوزه علم بیان جای میگیرد، در نتیجه آمیختگی یکی از حواس با امور وابسته به حس دیگر حاصل شده و به متکلم کمک میکند تا از رهگذر خیال، با آفرینش ترکیبات جدید لغوی، باعث توسعه زبانی شده و با قابلیت محسوس ساختن معنا زمینه درک بهتر مخاطب را فراهم سازد. این جستار پس از بیان مفهوم آرایه حس آمیزی و نگاهی گذرا بر تاریخچه آن، با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی، ابتدا تمام نمونههای م...
متن کاملجنبه های بلاغی در شعر اخوان ثالث
در این مقاله به کاربرد بیان (مجاز ـ تشبیه ـ استعاره ـ کنایه) بدیع (لفظی و معنوی) و عروض (وزن و بحر) در اشعار اخوان ثالث پرداخته شده است که نشان میدهد هر یک از حوزههای شعری اخوان تا چه اندازه از آرایههای بیانی و بدیعی و عروض سنتی و کهن سود برده است. آنچه مسلم است بیشتر آرایههای به کار رفته در آثار اخوان آرایههای بیانی است و بعد بدیع لفظی و معنوی و سپس عروض. اخوان در حوزۀ عروض سنتی از اوزان ...
متن کاملمؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه دهخداجلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۹۱-۱۲۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023